Surat Kiriman Rasmi: Pencemaran di Kampung Merapoh


Setiausaha,
JKKK Kampung Merapoh,
27210, Kuala Lipis,
Pahang.

____________________________________________________________________________

Pegawai Daerah,
Kompleks Kerajaan, 
27100 Kuala Lipis,
Pahang.                                                                                                                 24 APRIL 2012

Tuan,

Pencemaran di Kampung Merapoh

Saya Wahab bin Ali,  Setiausaha  JKKK  Kampung Merapoh ingin memaklumkan beberapa masalah yang dihadapi oleh penduduk kampung ini. Hal ini berlaku sebaik sahaja pembukaan sebuah kilang simen di kawasan bekas lombong emas yang dilakukan tanpa mempedulikan kebajikan dan keselamatan penduduk kampung ini.

2.          Pembukaan kilang ini telah menyebabkan debu-debu beterbangan. Hal ini mengakibatkan rumah penduduk kampung dipenuhi dengan debu serta menjejaskan kesihatan penduduk. Ramai penduduk yang menghidap asma dan batuk sejak akhir-akhir ini.

4.          Sungai Merapoh yang dahulunya merupakan sumber ikan bagi penduduk kampung kini telah dicemari dengan bahan-nahan merbahaya meyebabkan ikan-ikan di sungai itu hampir pupus. Airnya yang jernih kini sudah menjadi keruh kemerah-merahan dan boleh meyebabkan kegatalan atau penyakit kulit. Kecerian di sepanjang sungai itu yang menjadi tempat penduduk kampung memancing atau berekreasi kini tiada lagi.

3.          Selain itu, lori-lori  yang mengangkut simen dan batu sering dipandu dengan laju dan membahayakan keselamatan penduduk. Jalan raya utama ke kampung ini yang berhampiran dengan Balai Polis Kampung Merapoh itu telah rosak teruk tanpa dipedulikan sejak 5 bulan lepas. Lori-lori tersebut menggunakan laluan ini kerana hanya laluan ini sahajalah untuk ke kilang simen itu dari jalan besar. 

5.           Oleh itu, pihak JKKK Kampung Merapoh, dan penduduk kampung ini ingin pihak tuan mengambil tindakan yang sewajarnya bagi menyelesaikan masalah kami ini.


Sekian, terima kasih.


Yang benar,

.................................
(WAHAB BIN ALI)
Setiausaha,
JKKK Kampung Merapoh,
27210, Kuala Lipis,
Pahang.

*** *** *** *** ***
Terima kasih.

Contoh Surat Kiriman Rasmi ini telah disalin oleh:
Adik 
FARHANA SYAFIQAH 
&
NUR AQILAH

dari Sekolah Kebangsaan Seri Tualang pada 21 April 2012.

*** *** ***

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
"Anda tidak akan berjaya menjadi penulis sekiranya anda tidak menjadi pembaca terlebih dahulu"

Pengikut