Cerita: Alies Pengsan

Pada suatu pagi, semasa aku pulang ke kelas selepas waktu Pendidikan Jasmani, aku ternampak seorang murid terbaring di tengah padang sekolah. Aku pun pergi ke arah murid tersebut. Rupa-rupanya murid itu ialah rakan sekelasku iaitu Alies. Aku berasa cemas lalu terus memanggil rakan-rakanku yang masih berada berhampiran padang sekolah.

Aku berasa bimbang melihat keadaan Alies yang pucat. Tiba-tiba aku terlihat Cikgu Zakini di hujung padang. Tanpa berlengah aku segara memanggilnya dengan cemas. Kemudian, Cikgu Zakini bergegas menuju ke arah kami untuk mengetahui apa yang berlaku.

Cikgu Zakini terus meminta kami membawa Alies ke kantin. Setelah berbincang dengan cikgu-cikgu lain, akhirnya mereka bersetuju supaya Alies dibawa ke klinik dengan segera. Cikgu Zakini meminta aku menemaninya untuk menghantar Alise ke klinik. Sesampainya di klinik, aku membantu Cikgu Zakini memapah Alies masuk ke bilik doktor. Kemudian, aku diminta oleh doktor supaya menunggu di luar bilik sahaja. Aku gelisah kerana berasa amat bimbang akan keadaan Alies semasa menunggu di situ.

Tidak lama kemudian, Cikgu Zakini keluar sambil memapah Alies. Aku berasa sungguh gembira apabila melihat Alies telah pun sedar. Cikgu Zakini memberitahu aku bahawa Alies pengsan akibat pening kepala dan demam. Sebaik sahaja Cikgu Zakini selesai mengambil ubat, aku membantu Cikgu Zakini memapah Alies masuk ke dalam kereta. Kemudian, kami menghantar Alies ke rumahnya. Ibu bapanya mengucapkan terima kasih kepada kami atas bantuan itu.

Keesokan harinya, aku mengajak beberapa orang rakanku melawat Alies. Kami membawa sedikit buah tangan untuk Alies. Aku dan rakan-rakanku gembira apabila melihat keadaan Alies yang sudah semakin sembuh.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
"Anda tidak akan berjaya menjadi penulis sekiranya anda tidak menjadi pembaca terlebih dahulu"

Pengikut