Cerita: Ibu Bapa Ku Hilang


Tulis karangan yang bertajuk "Ibu bapuku Hilang". Panjang karangan kamu mestilah tidak kurang daripada 80 patah perkataan.

Rangka Karangan :

Pendahuluan
-meneyertai Kempen Mengibar Jalur Gemilang bersama keluarga
-keadaan sangat sesak
-ibu bapa hilang, takut

Perenggan ke-2
-mencari ibu bapa tetapi gagal
-cuba menelefon tetapi telefon di pondok telefon rosak

Perenggan ke-3

-semakin cemas
-disapa oleh seorang makcik
-menceritakan peristiwa yang terjadi
-makcik itu membantu menunjukkan sebuah pondok pengawal keselamatan                

Perenggan ke-4
-mengadu hal kepada pengawal keselamatan
-pengawal keselamatan membuat pengumuman
-gembira melihat ibu bapa datang
-berpelukan dengan ibu bapa                  

Penutup
-mengucapakan terima kasih kepada makcik dan pengawal keselamatan
-pengawal keselamatan menasihatkan ibu bapaku saya supaya lebih berhati-hati

* * * * *

Ibu bapaku Hilang

Pada hari Sabtu yang lalu, saya dan keluarga telah pergi ke bandar Temerloh untuk menyertai Kempen Mengibarkan Jalur Gemilang. Keadaan di situ sangat sesak dengan orang ramai. Ketika saya sedang asyik memerhati keadaan sekililing, tiba-tiba saya dapati ibu bapa saya sudah tiada di sisi saya. Saya berasa amat bimbang dan takut.

Saya berusaha untuk mencari mereka tetapi masih gagal ditemui. Kemudian saya mencari pondok telefon untuk menghubungi ayah saya. Saya terlihat sebuah pondok telefon lalu terus berjalan ke situ. Malang sekali, apabila saya dapati telefon di situ telah rosak.

Saya berasa semakin bimbang dan hampir menangis. Tiba-tiba saya disapa oleh seseorang. Apabila saya menoleh ke arah suara itu, saya lihat seorang makcik sedang tersenyum. Katanya dia sudah lama memerhatikan saya yang tampak gelisah seperti mempunyai masalah besar. Saya terus menceritakan keadaan yang menimpa diri saya. Selepas itu, dia membawa saya ke sebuah pondok pengawal keselamatan yang tidak jauh dari situ.

Setibanya kami di situ, saya terus menemui seorang pengawal keselamatan untuk mengadu akan masalah saya. Kemudian, pengawal keselamatan itupun membuat pengumuman menggunakan alat pembesar suara di pondok keselamatan itu. Tidak lama kemudian, ibu bapa saya kelihatan berlari anak ke arah kami. Saya berasa sungguh lega dan gembira. Sebaik sahaja bertemu, ibu terus memeluk dan mencium saya.

Saya mengucapkan terima kasih kepada mak cik dan pegawai keselamatan yang telah menolong saya. Pegawai keselamatan itu pula menasihatkan ibu bapa saya supaya lebih berhati-hati apabila membawa anak-anak ke tempat yang sesak seperti ini.

2 ulasan:

MIMI berkata...

TERBAIK

Tanpa Nama berkata...

Bagus

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
"Anda tidak akan berjaya menjadi penulis sekiranya anda tidak menjadi pembaca terlebih dahulu"

Pengikut