Fakta: Kebaikan Buah-buahan Tempatan

Rakyat Malaysia digalakkan makan lebih banyak buah-buahan tempatan. Tuliskan tentang kebaikan buah-buahan tempatan.

** *  ***   ***   ***   ***

Buah-buahan tempatan ialah buah-buahan yang terdapat di negara kita Malaysia. Antara contoh buah-buahan tempatan ialah durian, rambutan, langsat dan lain-lain lagi.

Rakyat Malaysia digalakkan mengambil buah-buahan tempatan kerana buah-buahan tempatan masih segar. Oleh itu, buah-buahan ini tentu lebih berkhasiat kerana kandungan berbagai-bagai jenis zat dan vitaminnya masih terpelihara dan ini tentunya lebih baik untuk kesihatan kita.

Buah-buahan tempatan juga mudah didapati terutama pada musim buah-buahan. Pokok buah-buahan ini seperti pisang dan betik boleh kita tanam sendiri di sekeliling rumah, apatah lagi sekiranya kita tinggal di kampung. Ini akan akan memudah kita mendapatkan buah-buahan ini tanpa perlu pergi ke kedai dan sebagainya.

Buah-buahan tempatan juga dapat membantu meningkatkan ekonomi negara. Apabila kita lebih gemar memilih buah-buahan tempatan, ini akan meningkatkan pendapatan petani dan seterusnya dapat menyediakan lebih banyak peluang pekerjaan. Secara tidak langsung kita telah membantu negara dalam menyediakan peluang pekerjaan dan meningkat ekonomi negara.

Kesimpulannya, kita digalakkan makan buah-buahan tempatan kerana banyak kebaikannya. Tambahan pula buah-buahan tempatan didapati lebih murah daripada buah-buahan import. Oleh sebab itu, rakyat Malaysia dapat menikmati buah-buahan ini tanpa mengira kaya atau miskin.




23 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Bagus karangan ni!!!!!!

Tanpa Nama berkata...

Bagus karangan ni!!!!!

Tanpa Nama berkata...

Berapa patah perkataan

Tanpa Nama berkata...

HEBAT DAN BAGUS UNTUK UPSR

Tanpa Nama berkata...

sikit je perenggan nie

Nurin Jazlina berkata...

Ok. jugak karangan nie.. ^^ ~

Tanpa Nama berkata...

Karangan Yg Baguss.!

Tanpa Nama berkata...

Mantapp.! seyhh.!

Tanpa Nama berkata...

Mantopp.!! seyhh,!

Tanpa Nama berkata...

Sangat bagus !!!!!!!!!!

Chi Ho Thong berkata...

Sangat baiklah karangan ini!!!

ssid berkata...

tak soronok la

Tanpa Nama berkata...

Sangat menbosan kan karangan ini .. Dan spa yg buat krangan nhe .. Dya seorang lelaki,perempuan yg budu

Tanpa Nama berkata...

Budu mue

Tanpa Nama berkata...

boleh tahan .....kalau saya....saya akan bagi c shj utk karangan ni...errr

Tanpa Nama berkata...

Bagus ...

Tanpa Nama berkata...

Boleh Tahan :P

Tanpa Nama berkata...

Memang untuk UPSR pun. X nmpk ker kat atas tu, "CONTOH-CONTOH KARANGAN SEKOLAH RENDAH." BUTA KER APER?

Tanpa Nama berkata...

bolehlh...ok lh jugk

Tanpa Nama berkata...

knapa karanan ni x bnyak isi penting??

Tanpa Nama berkata...

Mantap

Jamly berkata...

Baik bagi karangan berpandu untuk pelajar tingkatan 1 dan 2

aneshvren selven berkata...

inesh and his gang is crazy
.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
"Anda tidak akan berjaya menjadi penulis sekiranya anda tidak menjadi pembaca terlebih dahulu"