Perbahasan: Tinggal di asrama lebih baik daripada tinggal di rumah

Kamu memasuki pertandingan perbahasan yang bertajuk 'Tinggal di asrama lebih baik daripada tinggal di rumah'. Kamu sebagai pihak percadangan.

***   ***   ***   ***   ***

Yang dihormati tuan pengerusi majlis, barisan panel hakim yang arif lagi bijaksana, barisan para pembangkang, guru besar, guru-guru, dan rakan-rakan sekalian.Tajuk perbahasan saya pada pagi ini ialah 'Tinggal di asrama lebih baik daripada tinggal di rumah'.

Hadirin sekalian,

Tinggal di asrama lebih baik jika dibandingkan dengan tinggal di rumah kerana di asrama murid-murid akan belajar berdikari. Pelajar asrama perlu melakukan kerja-kerja harian seperti membasuh baju, menggosok baju, membersihkan tempat tidur dan lain-lain lagi tanpa bantuan daripada keluarga. Oleh itu, mereka lebih cepat matang dan berkeyakinan dalam membuat sebarang keputusan.

Selain itu, kehidupan di asrama dapat memberikan peluang kepada pelajar untuk memupuk nilai-nilai persahabatan yang kukuh. Mereka dapat bergaul dengan rakan-rakan, berkongsi masalah, saling bantu-membantu dan lain-lain lagi.

Hadiri sekalian,

Pelajar yang tinggal di asrama dapat belajar secara berkumpulan. Oleh itu, mereka dapat berbincang, bertukar-tukar pendapat dan tidak mudah rasa bosan dalam pelajaran. Oleh sebab itu, mereka akan lebih cemerlang dalam pelajaran.

Tambahan pula, pelajar yang tinggal di asrama juga akan lebih berdisiplin. Di asrama terdapat pelbagai peraturan yang mesti dipatuhi seperti menepati masa, menepati jadual yang ditetapkan, menghormati ketua dan lain-lain lagi.

Kesimpulannya, saya bagi pihak pencadang tetap menyatakan bahawa tinggal di asrama lebih baik daripada tinggal di rumah.

Sekian, terima kasih.

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

perbahasan tajuk "tinggal di rumah lebih baik tinggal di asrama" da tak ??

Tanpa Nama berkata...

I love this conversation

Tanpa Nama berkata...

perbahasan tajuk "tinggal di kampung lebih baik drpd tinggal di bandar -pembangkang , de tak

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
"Anda tidak akan berjaya menjadi penulis sekiranya anda tidak menjadi pembaca terlebih dahulu"

Pengikut