Fakta: Faedah-faedah Menyertai Kegiatan Kokurikulum


Tulis faedah menyertai aktiviti kokurikulum.

_____________________________________________________________________________


Faedah-faedah Menyertai Aktiviti Kokurikulum

Kegiatan kokurikulum ialah aktiviti di luar bilik darjah. Kegiatan tersebut termasuklah aktiviti badan beruniform, kelab dan persatuan serta sukan dan permainan. Semua pelajar digalakkan menyertai kegiatan kokurikulum kerana kegiatan ini mempunyai banyak faedahnya.
         
Antara faedah kegiatan kokurikulum ialah dapat memenuhkan masa lapang. Pelajar yang aktif dalam kegiatan ini akan terhindar daripada terlibat dengan gejala sosial kerana banyak masa mereka digunakan untuk aktiviti kokulrikulum di sekolah seperti sukan dan sebagainya. Oleh itu, masa lapang dapat diisi dengan kegiatan yang lebih berfaedah.
         
Selain itu, kegiatan kokurikulum juga dapat melatih pelajar menjadi pemimpin. Ada berbagai-bagai jawatan dalam persatuan seperti jawatan pengerusi, setiausaha, bendahari, ahli jawatankuasa dan ahli biasa. Sebagai contoh, apabila pelajar memegang jawatan pengerusi, mereka akan belajar menjadi ketua. Dengan itu, pelajar akan belajar menjadi pemimpin.
             
Di samping itu, dengan menyertai kegiatan kokurikulum juga kita dapat membentuk disiplin diri. Sebagai contoh, kegiatan-kegiatan ini dijalankan mengikut peraturan dan jadual yang telah ditetapkan. Kita perlu mematuhi peraturan dan jadual tersebut supaya segala aktiviti yang direncana dapat dijalankan dengan lancar. Oleh itu, kita akan menjadi lebih berdisiplin apabila terlibat dengan kegiatan kokurikulum.

Tambahan pula, kegiatan kokurikulum akan mengukuhkan lagi perpaduan. Setiap persatuan dan kelab tentunya disertai oleh ramai ahli serta terdiri daripada pelbagai kaum seperti Melayu, Cina, India dan lain-lain. Dalam aktiviti yang dijalankan, semua ahli akan berkumpul dan bertukar-tukar pendapat. Dengan ini akan mengeratkan hubungan sesama mereka dan seterusnya akan mewujudkan perpaduan antara kaum.
     
Akhir sekali, badan kita akan menjadi sihat apabila menyertai kegiatan kokurikulum seperti menyertai pertandingan bola sepak dan sebagainya. Untuk menang dalam pertandingan yang disertai, kita akan menjalani latihan. Dengan latihan itu, badan kita akan mengeluarkan peluh. Ini tentu akan menjadikan kita cergas, sihat, kuat dan tidak akan mudah dijangkiti penyakit.  

Kesimpulannya, terdapat banyak faedah menyertai kegiatan kokurikulum. Pihak sekolah hendaklah mengadakan aktiviti yang menarik untuk menggalakkan pelajar menyertainya. Ibu bapa pula hendaklah menggalakkan anak-anak melibatkan diri dalam kegiatan ini demi kebaikan anak-anak mereka.

___________________________________________________________________________

17 ulasan:

Smart Indah berkata...

terima kasih byk2. byk membantu.:)

alliqa berkata...

Takkanlah tak ada contoh karangan suratntidak rasmi tentang karnival kokurikulum di sekolah saya tak membantu langsung

Tanpa Nama berkata...

Luv u

Tanpa Nama berkata...

fucking you

Tanpa Nama berkata...

mesti copy paste ni...

Tanpa Nama berkata...

bestnya apasal lah org tu g comment fucking you dgn love you xde otak ke gila ke apa

Tanpa Nama berkata...

Karangan ini dpt membantu saya membuat kerja BM..terima kasih..

Tanpa Nama berkata...

Thanks

Tanpa Nama berkata...

Esok upsr dah mula

shamil berkata...

Berdebar nak upsr esok

Tanpa Nama berkata...

tq.sila bagi isi yang lebih bagus dan karangan yang lebih panjang










mira zam berkata...

Macam tuk he bat

1 Direction berkata...

Hebat. Banyak membantu saya untuk membuat karangan. Tetapi saya mohon anda untuk membuat satu karangan yang lebih panjang. :)

nuriman udin berkata...

terima kasih,saya amik point2 penting ya thankss.

nuriman udin berkata...

terima kasih,saya amik point2 penting ya thankss.

nuriman udin berkata...

terima kasih,saya amik point2 penting ya thankss.

Unknown berkata...

Hai tanpa nama.... sapa nama mu,kolah kt mano, umh ang kt mano, umur ang brapo....

Dia ni byk minum cakoroi ni.....







Yeyeyehhayheyha... aq esok akn dpt motor 125 hahkhhakhkh... kau ade.. bodoh


Weii.. apa ni blajar lh ko tu umur baru derjah 6 upsr pun x lulus punya...










Hehekhekh sorry ggangu semua... hah. Sila silakan makan jemput je




Ok bay ,,tata...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
"Anda tidak akan berjaya menjadi penulis sekiranya anda tidak menjadi pembaca terlebih dahulu"

Pengikut