Biografi: Kehidupan Seorang Nelayan Kecil-kecilan




KEHIDUPAN SEORANG NELAYAN KECIL-KECILAN 

Pak cik Karim seorang nelayan kecil-kecilan. Dia menjadi nelayan semenjak berumur 13 tahun lagi. Kebiasaannya, Pak cik Karim akan turun ke laut kira-kira pukul 12.00 malam dengan menaiki sebuah bot gentian kaca yang berenjin. Dia memandu botnya dengan berhati-hati menuju ke tempat bubunya dipasang.

Setibanya di tempat tersebut, Pak cik Karim segera menarik tali-tali yang mengikat bubu-bubunya dengan sepenuh tenaga. Bubu-bubunya itu sangat berat, apatah lagi jika penuh berisi setelah sehari dibiarkan terendam di dalam laut. Semasa itu juga, matanya sentiasa memerhati kandungan bubunya kerana bimbang jika terdapat ular atau haiwan yang berbisa di dalamnya.

Setelah bubu berjaya dinaikkan, Pak cik Karim akan membuka pintu kecil di bubu itu untuk melepaskan semua hasil tangkapannya di perut bot sebelum bubu tu di campak semula ke dalam laut.

Selepas itu, proses memilih hasil tangkapan pula dimulakan. Dia melakukannya dengan berhati-hati untuk mengelakkan terkena sengatan ikan sembilang dan sebagainya. Ini pernah dialaminya dahulu menyebabkan hampir seminggu dia tidak dapat turun ke laut .

Selepas semuanya selesai, pak cik Karim melabuhkan pula pukat yang panjangnya dalam 200 meter. Kemudian, dia mengikat botnya pada kayu pancang pukat untuk berehat sambil menjamah bekalan atau tidur sehinggalah sampai masa pukatnya ditarik semula.

Kira-kira pukul 5.00 pagi, Pak cik Karim bangun untuk menarik pukat dan memungut ikan-ikan yang terjerat di pukatnya . Hampir setengah jam kemudian, kerja-kerja memungut itu pun selesai. Pak cik Karim segera pulang ke jeti untuk sembahyang Subuh dan menjual hasil tangkapannya kepada peraih.

Begitulah kehidupan Pak cik Karim seharian sebagai seorang nelayan kecil-kecilan. Kerjanya ini sangat mulia kerana telah menyumbangkan hasil laut kepada kita semua. Tidak semua orang mampu melakukan kerja seperti ini. Oleh itu, hargailah serta bersyukurlah dengan hasil laut yang kita nikmati.

Sumber: http://www.ertihidup.com/2012/02/kehidupan-seorang-nelayan-mylife.html

1 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
"Anda tidak akan berjaya menjadi penulis sekiranya anda tidak menjadi pembaca terlebih dahulu"

Pengikut