Temu Ramah/Dialog: Lawatan ke Kuala Lumpur

Ketika menunggu bas sekolah, kamu berbual dengan rakan kamu tentang lawatannya baru-baru ini.

Tulis perbualan tersebut kira-kira 80 patah perkataan.

**********************************     

Aiman : Assalamualaikum, Adli! Apa khabar?

Adli    : Waalaikumussalam! Alhamdulillah, saya baik sahaja. Awak pula bagaimana?

Aiman : Patutlah saya nampak awak ceria sahaja. Saya juga sihat seperti biasa.
             Adli! Awak pergi mengikuti rombongan ke Kuala Lumpur baru-baru inikan?

Adli     : Ya! Saya pergi ke sana pada hari Sabtu minggu lepas.

Aiman : Seronoklah melawat ke sanakan? Saya juga sangat berminat untuk melawat
              ke tempat-tempat menarik di sana tetapi sayangnya masih belum berpeluang.
              Bagaimana awak boleh mengikuti rombongan tersebut?

Adli      : Rombongan ini dianjurkan oleh Kelab Komputer sekolah kita. Oleh sebab saya
                ahli kelab tersebut, saya dapatlah menyertainya.

Aiman    : Oh, begitu rupanya! Bagaimanapun kenapa abang saya dari Kelab Bahasa Melayu
                 juga turut menyertai rombongan itu?

Adli       : Abang awak yang belajar di kelas 6 Amanah itu ya? Dia boleh menyertai rombongan
                itu kerana dia pelajar Tahap 2. Ini kerana selain daripada Ahli Kelab Komputer,
                sesiapa daripada Tahap 2 yang berminat menyertai rombongan tersebut juga turut
                 ditawarkan. Bagaimanapun tawaran itu terhad kepada 12 orang sahaja bagi
                 memenuhi kekosongan bas.

Aiman     : Apa tujuan rombongan itu diadakan, Adli?

Adli         : Tujuan rombongan ini diadakan untuk mendedahkan ahli kelab tentang sains
                   dan teknologi maklumat serta melawat tempat-tempat yang menarik seperti Petrosains
                   dan sebagainya lagi.

Aiman      : Ramaikah yang menyertai rombongan tersebut?

Adli          : Seramai 40 orang sahaja, termasuklah 4 orang guru pengiring.

Aiman        : Berapakah yang perlu dibayar untuk menyertai rombongan ini?

Adli           : Tidaklah mahal sangat cuma RM60 sahaja termasuk makan dan minum serta
                     tiket lawatan.

Aiman        : Kamu melawat ke mana semasa rombongan tersebut?

Adli            : Antara tempat yang kami lawati ialah Putrajaya, Menara Berkembar Petronas,
                     Petrosains, Menara Kuala Lumpur dan Zoo Negara.

Aiman         : Seronoknya kamu ya, Adli? Entah bilalah saya pula berpeluang melawat ke sana!

Adli            : Saya fikir tahun depan lawatan seperti ini akan diadakan lagi.
                      Mudah-mudahan awak berpeluang ke sana nanti.

Aiman         : Harap-harap begitulah. Itupun bas. Mari kita pulang!

Adli            : Baiklah!

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
"Anda tidak akan berjaya menjadi penulis sekiranya anda tidak menjadi pembaca terlebih dahulu"

Pengikut