Perbahasan: "Belajar Secara Kendiri Lebih Baik Berbanding Belajar Secara Berkumpulan".

Yang Dihormati Tuan Pengerusi Majlis, panel hakim yang arif lagi bijaksana, barisan pencadang serta hadirin sekalian. Selamat sejahtera saya ucapkan. Tajuk perbahasan kita pada pagi ini ialah ''Belajar Secara Kendiri Lebih Baik Berbanding Belajar Secara Berkumpulan''. Namun sebagai pembangkang, saya tetap menyatakan bahawa belajar secara kumpulanlah yang lebih baik berbanding belajar secara kendiri.

Hadirin yang dikasihi,

Belajar secara kumpulan membolehkan kita berkongsi idea melalui sesi perbincangan atau sumbang saran. Oleh itu, pembelajaran berkumpulan pasti dapat memantapkan ilmu dan meningkatkan kemahiran berfikir.

Di samping itu, belajar secara kumpulan juga membolehkan pelajar berkongsi nota dan bertukar-tukar maklumat dalam masa yang singkat. Mampukah pelajar yang belajar secara kendiri memperoleh faedah sedemikian? Saya yakin, tidak!

Hadirin yang budiman,

Belajar secara berkumpulan juga dapat memupuk kerjasama. Pemupukan ini penting untuk melahirkan pelajar yang prihatin dan bertanggungjawab. Bukankah ini antara cara yang terbaik membentuk masyarakat yang cemerlang.

Selain itu, pelajar dapat memupuk pelbagai sikap positif terutama semangat berpasukan dan semangat berjuang untuk sama-sama memperoleh kejayaan. Sikap sebegini sukar diperoleh sekiranya anda belajar secara kendiri.

Berasaskan hujah-hujah tadi, jelaslah bahawa belajar secara kumpulan memang lebih baik berbanding belajar secara kendiri. Justeru, amalkanlah belajar secara berkumpulan demi kecemerlangan bersama.

Sekian hujah saya.Terima kasih.

5 ulasan:

Puan Ummi berkata...

assalamualaikum
terima kasih atas usaha murni ini
sangat bermanfaat blog ini

Tanpa Nama berkata...

Bagus siapa yang membuat karangan ini!!!

Tanpa Nama berkata...

Tak ada ke yang menjadi pencadang?

Tanpa Nama berkata...

A'aa btw tuu ?? Mmg xdek yee?? Daa laa payh..


Unknown berkata...

terima kasih untuk karangan ini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
"Anda tidak akan berjaya menjadi penulis sekiranya anda tidak menjadi pembaca terlebih dahulu"

Pengikut