Temu ramah/Dialog: Membeli Ikan di Pasar.

 Tulis perbualan antara penjual ikan dan pembeli ikan semasa hendak membeli ikan pada hari itu.


Penjual Ikan : Assalamulaikum, encik.

Pembeli : Waalaikummussalam. Apakah ikan yang encik jual hari ini?

Penjual ikan : Saya menjual ikan seperti ikan bawal, ikan selar, ikan kembung, ikan bawal, ikan cencaru, ikan tenggiri dan ikan parang. Udang dan ketam pun ada.

Pembeli: Banyak juga ikan yang awal jual hari ini. Ikan pun kelihatan masih segar.

Penjual ikan : Maklumlah, ikan ini semuanya baru sampai dari laut. Tentulah masih segar. Apakah ikan yang encik mahu? Pilihlah. 

Pembeli : Timbangkan saya dua ekor ikan tenggiri ini. Berapa harganya untuk sekilo?

Penjual ikan : Baiklah. Berat dua ekor ikan tenggiri ini tiga kilogram. Harganya RM12 sekilo.

Pembeli : Wah, agak mahal harga ikan hari ini ya!

Penjual ikan : Harga ikan sekarang mahal sedikit kerana sekarang ini musim tengkujuh. Nelayan-nelayan takut untuk turun ke laut kerana keadaan ombak yang ganas dan tinggi.

Pembeli : Oh, itulah sebabnya! Baiklah. Kalau begitu, bungkuskan ikan-kan tenggiri yang ditimbang tadi. Saya setuju untuk membeli semuanya.

Penjual ikan : Wah, banyaknya awak beli ikan hari ini! Buat kendurikah?

Pembeli : Tidak, saya hanya mahu menyediakan makanan kepada saudara saya yang akan datang pada tengah hari ini. Nah, ini duit harga ikan ini! Betulkah jumlahnya?

Penjual ikan : Betul encik. Saya jual. Terima kasih ya.

Pembeli : Sama-sama.




1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Ikan tenggiri MMG mahal lah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
"Anda tidak akan berjaya menjadi penulis sekiranya anda tidak menjadi pembaca terlebih dahulu"

Pengikut