Fakta: Peranan Kamu Sebagai Seorang Murid kepada Negara

 Tajuk : Tuliskan sebuah esei yang bertajuk Peranan Kamu Sebagai Seorang Murid kepada Negara.


Isi-isinya;

Peranan sebagai seorang murid kepada negara:

1. Belajar bersungguh-sungguh.

2. Mematuhi undang-undang negara. 

3. Menghormati guru dan ibu bapa. 

4. Tidak terlibat dengan perkara-perkara negatif.


Peranan Kamu Sebagai Seorang Murid kepada Negara

Saya belajar di SK Kampong Tengah dalam Tahun 6 Usaha. Sebagai seorang pelajar, saya mempunyai peranan yang penting demi mengekalkan kemakmuran negara yang tercinta ini. 

Sebagai seorang murid, saya mestilah belajar bersungguh-sungguh. Saya mestilah memberikan kerjasama dan perhatian yang sepenuhnya semasa guru mengajar di dalam kelas. Saya juga mesti rajin membaca buku dan mengulang kaji pelajaran. Hal ini hendaklah dilakukan agar saya menjadi rakyat yang berpengetahuan yang boleh menyumbang kepada kemajuan dan kemakmuran negara.

Selain itu, saya mestilah mematuhi undang-undang negara. Saya tidak boleh membuat sesuatu dengan sesuka hati sehingga melanggar undang-undang negara seperti melakukan vandalisme, membuli rakan sebaya, mencuri dan sebagainya. Aktiviti seperti ini boleh menjejaskan keamanan dan keharmonian negara. Bagi memastikan negara ini terus makmur, saya mestilah mengelakkan aktiviti sedemikian yang boleh menjejaskan keamanan dan keharmonian negara.

Di samping itu, saya juga mestilah menghormati guru-guru dan ibu bapa. Hal ini sewajarnya dilakukan kerana mereka ialah orang yang banyak berjasa kepada kita. Jasa mereka hendaklah kita hargai. Murid yang tahu menghormati guru-guru dan ibu bapanya tentulah seorang yang baik dan berkhalak mulia. Rakyat yang beraklak mulia tentu akan menyumbang kepada kemakmuran negara.

Akhir sekali, saya mestilah mengelakkan diri daripada terlibat dengan perkara-perkara negatif. Perkara-perkara negatif seperti malas atau selalu dengan sengaja menangguhkan kerja atau tugas yang diberi akan menyebabkan pelbagai masalah berlaku. Perbuatan ini mungkin akan menyebabkan tugas itu tidak dapat diselesaikan dan sebagainya lagi. Keadaan ini akan menyebabkan negara kita tidak mampu bersaing dengan negara lain yang mempunyai rakyat yang rajin berusaha seperti rakyat Jepun dan China. 

Kesimpulannya, semua pihak termasuklah seorang murid hendaklah memainkan peranan untuk kemakmuran negara. Pepatah Melayu ada mengatakan "Bersatu kita teguh, bercerai kita roboh" yang mengajar kita agar bersatu untuk mencapai sesuatu tujuan yang sama. Jadi marikan kita memainkan peranan masing-masing untuk tujuan Kemakmuran Negara kita yang tercinta ini.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
"Anda tidak akan berjaya menjadi penulis sekiranya anda tidak menjadi pembaca terlebih dahulu"

Pengikut