Fakta: Senaman Asas Kesihatan

Senaman adalah asas kesihatan kita. Senaman secara teratur dan berterusan akan memastikan  kesihatan kita sentiasa baik. Kita boleh bersenam dengan pelbagai cara seperti berjoging, berbasikal, berenang dan lain-lain lagi. 

Senaman mempunyai banyak faedahnya. Apabila kita bersenam, badan kita akan berpeluh, otot menjadi kuat dan melancarkan perjalanan darah ke seluruh badan. Ini menjadikan badan kita sihat lalu menyukarkan daripada terkena penyakit seperti demam, batuk, selsema dan lain-lain lagi.

Senaman juga menjadikan bentuk badan lebih menarik iaitu tidak terlalu gemuk atau kurus. Penampilan diri akan lebih menarik kerana badan yang langsing akan memudahkan pergerakan kita. Oleh itu, kita akan lebih berkeyakinan apabila berhadapan dengan masyarakat.

Selain itu, aktiviti senaman dapat mengisi masa lapang. Ini dapat mengelakkan kita daripada melakukan perkara-perkara yang tidak berfaedah atau memudaratkan seperti melepak, merokok dan sebagainya.

Justeru, kita mestilah mengambil berat tentang senaman kerana senaman dapat menjamin kesihatan kita. Tambahan lagi, kajian pakar membuktikan senaman dapat mencerdaskan pemikiran. Oleh itu, jadikan senaman sebagai amalan hidup kita seharian.


3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

............

Tanpa Nama berkata...

Terima kasih diucapkan kepada insan yang mulia ini yang menyediakan ruang ini untuk dikongsikan bersama insan-insan yang lain

sona berkata...

thank you so much for this easy. because this easy was comes in my exam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
"Anda tidak akan berjaya menjadi penulis sekiranya anda tidak menjadi pembaca terlebih dahulu"

Pengikut