Temu Ramah/Dialog: Jangan menuduh tanpa usul periksa

Jangan Menuduh Tanpa Usul Periksa

Kawan kamu telah kehilangan duit. Dia menuduh orang lain tanpa usul periksa. Bagaimanakah cara kamu menasihatinya ? Tuliskan perbualan antara kamu berdua. (Kamu dan Azmi berada di sudut kantin sekolah)

Malim : Mengapa kamu bermuram saja, Azmi ? Apakah kamu ada masalah?

Azmi : Duit saya hilang sebanyak sepuluh ringgit, Malim.

Malim : Macam mana boleh hilang?

Azmi : Seingat saya, sebelum rehat saya telah letakkan duit itu di dalam beg. Semasa waktu rehat, saya ke kelas sebentar untuk mengambil duit saya yang tertinggal. Saya mengesyaki Tahir yang curi, sebab saya melihat dia sahaja yang ada di dalam kelas semasa saya datang tadi.

Malim : Bukankah cikgu selalu menasihati kita agar duit jangan ditinggalkan di dalam beg. Sekarang sudah hilang, mengapa pula menuduh dia tanpa usul periksa?

Azmi : Jika bukan Tahir, siapa lagi ? Saya pasti memang Tahir! Dia memang selalu dengkikan saya!

Malim : Jangan sesekali serkap jarang, Azmi. Buruk padahnya nanti. Jika bukan dia, bagaimana?  Malu kita nanti? Baik kita jumpa Cikgu Zaidi. Guru disiplin itu mungkin boleh membantu kita.

Azmi : Betul juga kata kamu, Malim. Mungkin saya tersilap menuduhnya. Saya berasa bangga mempunyai kawan macam kamu. Jom kita pergi jumpa Cikgu Zaidi!

Malim: Marilah.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
"Anda tidak akan berjaya menjadi penulis sekiranya anda tidak menjadi pembaca terlebih dahulu"

Pengikut