Surat Kiriman Rasmi: Aduan Masalah Kecurian

Baru-baru ini, banyak kes kecurian berlaku di kampung anda. Sebagai setiausaha persatuan penduduk, anda diminta untuk menulis surat kepada pihak berkuasa tempatan. Kemukakan cadangan anda bagi menangani masalah tersebut. Tulis surat itu selengkapnya.

********************************************************************
Setiausaha,
JKKK Kampung Merapoh,
27210, Kuala Lipis,
Pahang.

___________________________________________________________________________

Pegawai Daerah,
Kompleks Kerajaan, 
27100 Kuala Lipis,
Pahang.                                                                                                                 24 APRIL 2012

Tuan,

ADUAN MASALAH KECURIAN

Berhubung perkara di atas, saya mewakili penduduk kampung ingin membuat aduan tentang masalah kecurian yang sering berlaku di kampung kami.

2.        Sejak akhir-akhir ini kecurian sering berlaku di tempat tinggal kami terutama pada waktu malam. Hal ini menyebabkan penduduk kampung berasa takut dan bimbang.

3.        Pada 20 April 2012 yang lalu, satu lagi kecurian telah berlaku di kampung kami iaitu di rumah Pak Ali. Banyak barang berharga kepunyaan keluarganya telah dicuri. Antaranya barang-barang kemas, laptop dan tekefon bimbit. Kejadian ini amat membimbangkan semua penduduk kampung.

4.         Kecurian ini mungkin dilakukan oleh orang yang berpengalaman dan dilakukan dengan terancang kerana kebanyakan kecurian itu tidak disedari langsung oleh tuan rumah sehinggalah mereka bangun tidur pada waktu pagi. Selain itu, pencuri mungkin menggunakan peralatan yang canggih kerana mereka dapat memasuki rumah mangsa dengan mudah dan tanpa bunyi bising.

5.        Kami percaya pencuri-pencuri itu terdiri daripada kumpulan yang sama. Mereka melakukan jenayah dengan memakai topeng. Ini berdasarkan maklumat salah seorang penduduk yang pernah terlihat kelibat mereka yang melarikan diri selepas melakukan kegiatan tersebut.

Sehubungan dengan itu, penduduk kampung bertindak dengan menjalankan rodaan secara bergilir-gilir pada setiap malam. Namun begitu, kami masih mengharapkan bantuan daripada pihak tuan agar penjenayah tersebut dapat ditangkap, seterusnya menyelesaikan masalah ini sepenuhnya.

Sekian, Terima kasih.

Yang benar,
(kamarudin)
Setiausaha,
JKKK Kampung Merapoh,
27210, Kuala Lipis,
Pahang.

________________________________________________________________________

Terima kasih.
Contoh Surat Kiriman Rasmi ini telah disalin oleh:

Adik
SITI NUR AQILAH BINTI KAMARUDIN
&
ADRIANA SOFIA BINTI ABDUL LATIP

dari Sekolah Kebangsaan Seri Tualang pada 21 April 2012.
______________________________________________________________________

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Baiklah contoh karangan ini.TERBAIK...
............................................................

Tanpa Nama berkata...

TERBAIKπŸ‘πŸ‘πŸ‘

asvini peragalagan berkata...

Karangan terbaik....

asvini peragalagan berkata...

Karangan terbaik....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
"Anda tidak akan berjaya menjadi penulis sekiranya anda tidak menjadi pembaca terlebih dahulu"

Pengikut