Fakta: Cara-cara Memupuk Semangat Kejiranan.

Orang bela angsa untuk menjaga rumah daripada diceroboh. Sayangnya jiranpun tidak datang ke rumah kita kerana takut dikejar angsa. 


Cara-cara Memupuk Semangat Kejiranan

Jiran ialah orang yang tinggal bersebelahan dengan rumah kita. Jiran boleh memberi kesan baik atau buruk kepada kita dan keluarga. Hal ini berlaku kerana jiran yang baik akan menggembirakan kita, manakala jiran yang sebaliknya akan menyebabkan kita sengsara seperti pergaduhan dan sebagainya. Oleh itu, sewajarnyalah kita sentiasa memupuk semangat kejiranan.

    Antara cara memupuk semangat kejiranan adalah tegur-menegur dan kunjung-mengunjung sesama jiran. Aktiviti ini boleh dilakukan semasa perayaan, jiran sakit, menyambut kelahiran anak, kenduri-kendara dan sebagainya. Aktiviti ini akan mengeratkan hubungan kejiranan kerana kita saling mengambil berat antara satu sama lain.

    Selain itu, semangat kejiranan dapat dipupuk melalui kegiatan gotong-royong. Melalui aktiviti ini, kita dapat berkenalan, bertanya khabar berbual-bual dan sebagainya. Justeru, kita dapat mengenali jiran dengan lebih rapat lalu mengeratkan hubungan sesama jiran.

    Di samping itu, kita mestilah mempunyai sikap prihatin terhadap masalah jiran. Apabila jiran kita mengalami kesusahan seperti kereta rosak dan sebagainya, kita mestilah bersedia menghulurkan bantuan. Dengan cara itu, lahirlah sikap hormat-menghormati dan kasih sayang sesama jiran.

    Seterusnya, masjid atau surau boleh dijadikan tempat untuk memupuk semangat kejiranan. Hal ini berlaku apabila ahli qariah datang ke situ untuk menunaikam solat fardhu secara berjemaah. Di situ juga selalunya diadakan pelbagai aktiviti untuk ahli qariah. Justeru, aktiviti tersebut memberi peluang untuk ahli jemaah berkenalan dengan lebih rapat dan seterusnya mewujudkan kemesraan sesama jiran. 

Kesimpulannya, kita mestilah berbuat baik kepada jiran tetangga. Pelbagai cara boleh kita lakukan untuk mengeratkan kejiranan. Pupuklah semangat kejiranan agar hubungan kita dengan jiran tetangga sentiasa aman dan harmoni.

12 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

betul..betul..betul..:-)

Tanpa Nama berkata...

ha'ah..copy jer lah essAy nie dlm bku!!!lgipun sma tajuk ngan ckgu bgi!!!:-$

Tanpa Nama berkata...

Copy jer (:

Tanpa Nama berkata...

Bgus...

Tanpa Nama berkata...

boleh copy.

Tanpa Nama berkata...

Pendek sgt lh.....-_-!

Tanpa Nama berkata...

Huuu asal ada cukup lah..... banyak sngt krja umah ni

Tanpa Nama berkata...

Kalau potocopy boleh kali. ..... barutu lekat kat bku

nur amirah raihana berkata...

Nasib baik ada karangan sama dgn soalan yg cikgu bagi copy blh kot...asalkan siap kerja cikgu bagi...hehehe....

cyan berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Unknown berkata...

Pembetulan

Perkataan tegur menegur dan kunjung mengunjungi tidak boleh diganda apabila terdapat perkataan saling di depannya

Tanpa Nama berkata...

kau ni bodoh sial lah asyik copy je karangan orang. nanti kau buat lah masa peperiksaan copy orang lain macam tak ada otak je.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
"Anda tidak akan berjaya menjadi penulis sekiranya anda tidak menjadi pembaca terlebih dahulu"

Pengikut