Fakta: Cara-cara Mengelakkan Kepupusan Haiwan Liar

Cara-cara  Mengelakkan Kepupusan Haiwan Liar 

Kepupusan spesies haiwan semakin membimbangkan. Oleh itu, haiwan liar wajarlah dilindungi untuk mengelakkan nasib yang sama seperti dinosaur berulang.

Antara langkah untuk mengelakkan perkara ini adalah dengan mengekalkan atau menambahkan lagi hutan simpan sedia ada. Haiwan-haiwan ini perlu berada dihabitatnya bagi pembiakan yang berterusan .

Di samping itu, undang-undang sedia ada perlu dikuatkuasakan dengan menghukum sesiapa sahaja yang memelihara, menangkap atau membunuh haiwan-haiwan ini tanpa kebenaran pihak kerajaan.

Selain itu, aktiviti pemburuan mestilah diluar kawasan rizab sahaja. Penguatkuasaan ini dapat mengelakkan aktiviti pemburuan yang tidak terkawal.

Seterusnya usaha pembiakan spesies terancam perlulah dipergiatkan. Haiwan yang berjaya dibiakkan juga perlu dibebaskan ke habitat asal dengan dipantau dari semasa ke semasa.

Penubuhan pusat kajian haiwan-haiwan liar juga perlu diwujudkan bagi membekalkan maklumat secukupnya untuk penyelidikan dan pendidikan pada masa akan datang. Ini akan membolehkan usaha-usaha perlindungan haiwan ini lebih berkesan.

Akhir sekali, hidupan liar yang menceroboh kawasan kebun umpamanya perlulah dipindahkan segera ke zoo atau sebagainya. Ini kerana apabila keadaan ini terjadi, haiwan berkenaan akan ditangkap atau dibunuh.

Kesimpulannya, hidupan liar yang kian terancam perlulah dilindungi sebaik mungkin bagi memastikan generasi akan datang terus dapat menikmati keindahan alam yang tidak ternilai ini.

7 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

menariklah karangan ini

Tanpa Nama berkata...

karangan ni dah okay tapi pendek sangat. Huraian perlulah lebih panjang untuk kelihatan lebih menarik.

Tanpa Nama berkata...

Ye saya setuju dengan komen dia atas.

Tanpa Nama berkata...

Saya pun setuju kalau ada huraian yang lebih panjang sedikit akan lebih menarik.

Tanpa Nama berkata...

Kalau karangan yang anda tulis ini rasanye lebih sesuai jika dibuat ulasan.

Tanpa Nama berkata...

Maafkan saya jika terlalu banyak saya komen di sini.

Tanpa Nama berkata...

Saya hanya mengulas. Tetapi karangan anda sangat baik dan bagus sebenarnya. Forget about what the haters say. Just do what you love and love what you do okay? ^^ Hope you success in your life.

Sincerely, Mrs Fs.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
"Anda tidak akan berjaya menjadi penulis sekiranya anda tidak menjadi pembaca terlebih dahulu"