Cerita: Kafe Salam

Kafe Salam

Bapa saya mewariskan sebuah kedai kepada saya. Kedai tersebut terbiar setelah bapa saya meninggal dunia. Saya tiada idea untuk mengusahakan kedai itu. 

    Pada suatu hari, Abu dan Raju datang menemui saya semasa saya sedang mengemas kedai itu. Mereka hairan mengapa kedai itu tidak dibuka walaupun keadaannya baik dan cantik. Lokasinya juga di kawasan tumpuan orang ramai. Mereka memberikan cadangan agar saya segera membuka kafe di kedai itu. 

    Saya memberitahu mereka bahawa saya tiada modal yang cukup untuk membuka sebuah kafe. Kemudian, saya mengajak mereka mengeluarkan modal bersama-sama untuk membuka kafe itu. Modal itu antaranya untuk mengubah suai dan membeli perabot di kafe itu nanti. Mereka bersetuju dengan ajakan saya itu.

    Sejak itu, kami mulalah berusaha menjayakan rancangan itu. Kami mencipta logo kafe yang melambangkan semangat setia kawan daripada berbilang bangsa di Malaysia. Kafe itu pula kami namakan Kafe Salam yang membawa maksud Sejahtera.

    Akhirnya Kafe Salam telah berjaya dibuka. Setelah beberapa bulan beroperasi, Kafe salam semakin dikenali. Kafe Salam dikunjungi oleh pelanggan pelbagai kaum. Hal ini disebabkan oleh menunya ialah  makanan-makanan yang popular daripada tiga kaum utama di Malaysia. 

Kafe Salam semakin maju atas usaha bersungguh-sungguh oleh tiga orang sahabat yang jujur dan mempunyai semangat setia kawan yang tinggi.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
"Anda tidak akan berjaya menjadi penulis sekiranya anda tidak menjadi pembaca terlebih dahulu"

Pengikut