Fakta: Faedah-faedah Memanfaatkan Perpustakaan

Murid-murid digalakkan pergi ke perpustakaan. Berikan pandapat kamu tentang faedah-faedah yang diperolehi jika seseorang itu memanfaatkan perpustakaan.

**   **   **   **   **

Perpustakaan mempunyai banyak faedahnya. Di perpustakaan terdapat banyak buku-buku yang boleh dibaca seperti seperti buku cerita, novel, majalah, buku rencana dan lain-lain lagi. Dengan membaca, pengetahuan murid-murid semakin bertambah dan ini tentu membantu murid-murid dalam pelajaran.

Murid-murid dapat mengisi masa lapang dengan memanfaatkan perpustakaan. Mereka yang selalu ke perpustakaan akan terhindar daripada gejala yang tidak sihat seperti melepak, merokok dan lain-lain lagi. Dengan itu, murid-murid akan berjaya dalam pelajaran dan masa depan mereka akan lebih cerah. Sebaliknya, gejala yang tidak sihat akan mengelapkan masa depan mereka.

Selain itu, perpustakaan adalah tempat membentuk disiplin diri. Perpustakaan mempunyai peraturan-peraturan yang mesti dipatuhi seperti larangan membuat bising, memulangkan buku mengikut tarikh, menyusun semula buku di raknya dan seumpamanya lagi. Justeru, murid-murid dapat berlatih mendisplinkan diri di perpustakaan dan ini diharap akan menjadi amalan dalam kehidupan mereka.

Perpustakaan juga dapat menjimatkan wang ibu bapa murid-murid. Murid-murid tidak perlu membeli semua buku kerana sesetengah buku boleh dipinjam di perpustakaan. Ini tentu dapat menjimatkan wang ibu bapa murid-murid.

Kesimpulannya, perpustakaan mempunyai banyak faedahnya. Oleh itu, menfaatkanlah perpustakaan yang disediakan demi kemajuan kita dalam pelajaran. Tambahan pula, murid-murid juga dapat menghilangkan rasa bosan setelah penat belajar dengan membaca buku-buku tertentu di perpustakaan.


12 ulasan:

nurasikin mustapha berkata...

mohon salin teks syarahan dalam blog ini untuk pertandingan syarahan di sekolah, terima kasih

Tanpa Nama berkata...

Trima kasih byk2

Tanpa Nama berkata...

terbaik
. thanx.

Tanpa Nama berkata...

x boleh buat panjang lg kerr????
semua karangan pendek2 je....
kalau tiru karangan ni dapat 10per30.....bknnye 30per30......

Tanpa Nama berkata...

Bagus tapi saya nak lg panjang lg bgs.


Tanpa Nama berkata...

Panjang lagi best tapi yg nie pun dah okey.

Tanpa Nama berkata...

terima kasih banyak

Tanpa Nama berkata...

10q

Tanpa Nama berkata...

Karangan ini saya bagi 85 peratus

Tanpa Nama berkata...

Betul 3x

Tanpa Nama berkata...

85 pun dah cukup bagus

Tanpa Nama berkata...

terima kasih sebab membantu saya menyiapkan kerja rumah iaitu menyalin contoh karangan -murid tahun lima

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
"Anda tidak akan berjaya menjadi penulis sekiranya anda tidak menjadi pembaca terlebih dahulu"

Pengikut